-نام پدر و مادر حضرت مريم چيست؟

(41933)
-پيامبري كه پدر داشت امّا مادر نداشت , چه كسي بود؟

(16891)
-در هنگام فاتحه خواندن حتماً بايد دعاي اللّهم اغفر للمؤمنين و المؤمنات و المسلمين و المسلمات را بگويند و بعد سوره حمد و توحيد را بخوانندّ آيا در غير اين صورت فاتحه خواندن درست نيست؟

(13945)
-خوش صداترين پيامبر چه نام داشته است؟

(7994)
-چرا خداوند به ابراهيم((عليه السلام)) لقب خليل الله را عطا كرد؟
(2955)
-بعضي مي گويند: حضرت ابراهيم در روز سيزده بدر كه مردم به بيرون شهر رفته بودند, بت هارا شكست و مي گويند: درست نيست در اين روز به بيرون شهر برويم ; آيا اين گفته درست است ؟

(2865)
-چرا نام پيامبر قوم لوط، لوط بوده ، مگر نه اين كه نام انبياي الهي با مسمي بوده و كامل و زيبا؟توضيح دهيد معنا و مفهوم لوط چيست؟

(2447)
-چرا حضرت داوود با اين كه از پيامبران اولوالعزم نبود، داراي كتاب زبور بوده است؟

(2207)
-سبطيان و قبطيان كيستند؟

(1692)
-علت حرام و گناه بودن غيبت چيست؟ چرا دين اسلام بر اين موضوع حساس ميباشد و به شدت از آن نهي ميكند؟

(1659)
-جدا نمودن آيين مقدس اسلام از سنتهاي باطل چگونه است؟
(0)
-آيين كامل چه آييني است؟ و چرا بعضي اديان نسبت به بعضي ديگر كاملترند؟
(0)
-آيا كساني كه به وجود آييني به نام اسلام پي برده اند ولي به آن معتقد نمي باشند، مستحق كيفرند؟
(0)
-مفهوم آزادي در اسلام چيست(0)
-اخباريين چه كساني اند؟
(0)
-1ـ چرا بين اديان الهي تفاوت وجوددارد درحالي كه خداوند تمام احكام را بر پيامبران نازل فرموده اند پس چرا تفاوت در نماز و روزه و ساير احكام وجود دارد؟(0)
-1ـ چرا به پيروان اديان الهي كافر مي گويند در حاليكه آنها نيز پيرو دين خداوند هستند ؟(0)
-2- چرا بعضي مردم مسيحي هستند ؟ با اين كه بيشتر جمعيت دنيا رامسلمانان تشكيل مي دهند ؟(0)
-آيا مسيحيان و يهوديان و ..... به بهشت مي ورند.؟ ( به نظر من اين با منطق جور در نمي آيد كه در اديان ديگر كسي مذهبي شناخته مي شود و به خاطر خدا كار نيك مي كند و به جهنم برود به خاطر اينكه دينش اسلام نبود )(0)
-پـيـغـمبر اسلام مي گويد : به آييني مبعوث شده ام كه عمل به آن براي همه سهل و آسان است اگر آسان بودن شريعت و آيين خوب است پس چرا در اقوام و مذاهب پيشين نبوده ؟(0)
-جدا نمودن آيين مقدس اسلام از سنتهاي باطل چگونه است؟
(0)
-آيين كامل چه آييني است؟ و چرا بعضي اديان نسبت به بعضي ديگر كاملترند؟
(0)
-آيا كساني كه به وجود آييني به نام اسلام پي برده اند ولي به آن معتقد نمي باشند، مستحق كيفرند؟
(0)
-مفهوم آزادي در اسلام چيست(0)
-اخباريين چه كساني اند؟
(0)
-1ـ چرا بين اديان الهي تفاوت وجوددارد درحالي كه خداوند تمام احكام را بر پيامبران نازل فرموده اند پس چرا تفاوت در نماز و روزه و ساير احكام وجود دارد؟(0)
-1ـ چرا به پيروان اديان الهي كافر مي گويند در حاليكه آنها نيز پيرو دين خداوند هستند ؟(0)
-2- چرا بعضي مردم مسيحي هستند ؟ با اين كه بيشتر جمعيت دنيا رامسلمانان تشكيل مي دهند ؟(0)
-آيا مسيحيان و يهوديان و ..... به بهشت مي ورند.؟ ( به نظر من اين با منطق جور در نمي آيد كه در اديان ديگر كسي مذهبي شناخته مي شود و به خاطر خدا كار نيك مي كند و به جهنم برود به خاطر اينكه دينش اسلام نبود )(0)
-پـيـغـمبر اسلام مي گويد : به آييني مبعوث شده ام كه عمل به آن براي همه سهل و آسان است اگر آسان بودن شريعت و آيين خوب است پس چرا در اقوام و مذاهب پيشين نبوده ؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:27224 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:24

آيا فقط نماز پيش خداوند مهم است و يا چيز ديگر توضيح دهيد و دليل بياوريد؟



براي اينكه بتوانيم اهميت و جايگاه نماز را نسبت به بقيه عبادات بررسي كنيم، هيچ راهي بهتر از مراجعه به دو منبع اصيل اسلامي يعني قرآن و ائمه طاهرين( نداريم.

1.در آيه 45 سورة عنكبوت خداوند مي فرمايند : ان الصلوة تنهي عن الفحشاء و المنكر، يعني نماز انسان را از زشتيها و منكرات باز مي دارد.

بدون شك هيچ عبادتي چنين ويژگي منحصر به فردي را ندارد. در حديث از پيامبر ( مي خوانيم كه جواني از انصار نماز را با پيامبر ( ادا ميكرد، اما با اين حال آلودة گناهان زشتي بود. اين ماجرا را به پيامبر( اطلاع دادند، پيامبر( فرمودند : سرانجام نمازش روزي او را از اين اعمال پاك مي كند.(1)

2. نماز وسيلة شستشوي گناهان انسان است.

پيامبر( از ياران خود سؤال كردند : اگر در خانة يكي از شما نهري از آب صاف و پاكيزه باشد و در هر روز پنج بار خود را شستشو دهيد،آيا چيزي از آلودگي و كثافت در بدن شما مي ماند؟ عرض كردند : نه، فرمود : نماز درست مانند اين آب جاري است، هر زماني كه انسان نمازي مي خواند گناهاني كه در ميان دو نماز انجام شده است از ميان مي رود.(2)

3. نماز به اعمال انسان ارزش مي دهد.

اميرالمؤمنين( مي فرمايند : خدا را خدا را دربارة نماز، چرا كه ستون دين شما است.(3)

مي دانيم هنگامي كه عمود خيمه حرم بشكند يا سقوط كند هر قدر طنابها و ميخهاي اطراف محكم باشد اثري ندارد. همچنين هنگامي كه ارتباط بندگان با خدا (كه از طريق نماز است) از بين برود اعمال ديگر اثر خود را از دست مي دهد.

امام صادق( مي فرمايند : اولين چيزي كه در قيامت از بندگان سؤال مي شود نماز است، اگر مقبول افتاد ساير اعمالشان قبول مي شود، و اگر مردود شد ساير اعمال مردود مي شود.

پس دوست عزيز، ديديد كه اهميّت اين عبادت نسبت به ساير اعمال ما چقدر زياد است، و با ساير عبادات قابل مقايسه نيست. بنابراين مي توان گفت كه نماز در رأس همة عبادات است.



البته بايد توجه كنيم كه ممكن است نمازي كه مي خوانيم به آفات مختلفي مانند ريا گرفتار و آلوده شود يا بصورت عادت شود و بدون عشق و علاقه آن را بخوانيم، چنين نمازي در واقع نماز نيست و نزد خداوند ارزش و اهميّتي ندارد. ولي اگر نماز را با حالت توجه و با نشاط و علاقه بخوانيم و از همه مهمتر در اول وقت نماز، با لباسي تميز و بدني تميز در پيشگاه خداوند بايستيم و در نماز با خداوند صحبت كنيم، چنين نمازي معراج مؤمن است و عمود دين و فرشتگان وقتي شما را در اين حالت مي بينند، آرزو مي كنند كه اي كاش آنها هم مانند شما بودند و مي توانستند مثل شما نماز بخوانند.

نماز است معراج ما خاكيان بر او غبطه خورند افلاكيان

در پايان، اين مطلب بسيار بسيار مهم را هم بگويم كه اصل نماز واجب است اما اينكه دراول وقت باشد، به جماعت باشد و ساير مطالب در مورد نماز، همه اينها مستحب است واگر در يك زمان مردد شديم كه مثلاً نماز اول وقت را بخوانيم يا به دستوري كه پدرمان داده عمل كنيم، بايد دستور و خواسته پدر را بر نماز اول وقت يا نماز جماعت مقدّم كنيم چون اطاعت امر پدر واجب است و نماز اول وقت مستحب و انسان عاقل و زرنگ اول كار واجب را انجام مي دهد بعد كار مستحب را، ولي اگر در اول وقت نماز پدرمان دستوري به ما نداده باشد، نماز از همه عبادات در نزد خداوند بهتر و محبوبتر است. امام زمان( به وجود عزيزاني مثل شما كه اين همه به نماز و عبادت اهميّت مي دهيد افتخار مي كند.





























منابع و مآخذ :

1. مجمع البيان، ذيل آيه 45 سوره مباركه عنكبوت

2. بحارالانوار، ج82، ص200

نهج البلاغه، وصيت 47

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.